Perfect is the enemy of perfection

Pixar regissören Brad Birds andra lärdom i hanteringen av kreativa team är: Perfection is the enemy of perfect. Det låter som om det skulle kunna komma från Yoda (dock i formen "Perfection, enemy of perfect it is") . Jag tycker dock det är en viktig observation, värd att ranta lite om.

Att försöka få någonting perfekt är ofta en tidsödande uppgift. Men det är svårt för många att varsebli när man gräver ner sig i för mycket i en feature. Man riskerar lätt att tappa perspektivet när man är helt uppe i att göra någonting fantastiskt. Man vill imponera på sina kollegor, sin chef och kunderna.

Sanning är att det finns några features som behöver vara helt perfekta, några som behöver vara bra och slutligen några som bara kommer att upplevas ur speciella förutbestämda situationer. Som projektledare behöver man vara helt införstådd med vilken nivå en feature behöver uppnå och vara uppmärksam på när en projektmedlem tar sin feature för långt. Genom att värdera features har man en möjlighet att hindra att projektet tappar fart pga enstaka features.

Att sträva efter perfektionism i allt man gör är en fälla, åtminstone en tidfälla. Har man oendligt med resurser hamnar man i ett helt annat läge. Men när har man oendligt med resurser?

Personligen har jag många gånger missat att upptäcka i tid när mina projektmedlemar överarbetar en feature för att även jag blir indragen i passionen de uppvisar. Jag behöver påmina mig gång på gång om att det är slutresultatet som är viktigt och inte de individuella funktionerna. Men det är inte bara mig själv jag behöver lära. Jag måste få mina team leads att se samma sak.

-DNPL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0