Fördelen med att estimera tid som gruppaktivitet

Tidsuppskattning är en viktig del i ett projekt. Om inte dagligen så ber jag killarna och tjejerna i mitt team att skatta uppgifter minst en gång i veckan.

image3Genom att låta dem tidsuppskatta i grupp får jag bättre tider - mer korrekta tider. Om jag ber en programmerare skatta tiden för att koda in feature X, och han i grupp får bedöma tid skapar det diskussion. Kanske har någon annan programmare gjort någonting liknande, eller kanske är det en grafiker som påpekar att det även inkluderar grafiska resurser. Kommer en diskussion upp om en feature är det också ett gott tecken - kommunikation minskar chansen att featuren har misstolkats. Inte minst gör grupp skattandet att man lär sig av andras erfarenheter. Givetvis tar själva skattandet lite längre tid men i slutändan har man ändå vunnit på det.

Min erfarenhet är dock att det tar lite tid innan folk vänjer sig vid att estimera tid "offentligt"... Den tid man anser sig behöva kan ju till synes göra ens "kompetens" synlig. Jag tror därför det är viktigt att man som projektledare ser till att uppmuntra ärliga tider och inte "jag är grym, därför tar det bara 4 timmar".


-DNPL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0