Sätt upp mål tidigt i ditt projekt!

GoalsVi har precis avslutat en iteration på projektet jag leder just nu efter 10 veckors utveckling. Det blev en mycket bra release som jag kände levererade vad den skulle. Dock känner jag att jag skulle varit hårdare i begränsandet av features som mina team chefer ville få in. Vi tog helt klart på oss för många features och jag var tvungent att skära i dem rätt hårt efter sex veckor. Det skapade en del stress och mindre bra situationer. Jag tror att man kan leverera projekt utan att behöva ta till med övertid!

Nu i efterhand känns det som om jag inte var tillräckligt hård från början. Det är en jobbig balans att vilja leverera "allt" och bara "good enonugh" som gör att man kommer i mål. Dock anser jag att om man kan leverera färre antal features har man mycket större möjlighet att polera resultatet. I min branch handlar stor del av hur produkten upplevs och kvalitet har därmed mycket att säga till om.

Varför lyckades det smita in nya funktioner och händelser i produkten under utvecklingen?
  • Vi driver projekten agilt - dvs vi omfamnar förändring och itererande. Detta är ett helt ämne i sig själv som jag sparar till en annan gång...
  • Dålig eller otillräcklig ursprungsvision av projektet. Mycket av projektet fanns "i huvudet" på min chefsdesigner. Jag borde ha tryckt på starkare att han skulle ta fram visionen tidigare och presenterat det för vårt team.
  • Inga projektmål nedskrivna vid start av projektet. När jag fick projektet från mina chefer var det i still med: "Vi vill att du tar fram ungefär detta och detta, men kanske inte så mycket av detta"... jag trodde att vi var synkade och trodde inte det skulle vara några som helst problem. Efter ett par veckor in i projektet när jag presenterade våra framsteg kom det fram att min chef ändrat sig. Tack vare eller för modligen på grund av att vi inte tagit tid vid start och formulerat projekmål var det omöjligt att säga att vi fått andra direktiv. Bara att bita i det sura äpplet och försöka hinna med att korrigera projektet. Detta skapade en hel del nya och oplanerade features i ett sent skede.

Slutledning:
  • Var hård. Sätt tidiga gränser och se till att dom efterlevs. Det är projektledaren som i slutändan ansvarar för att projektet blir genomfört i tid och på budget!
  • Skriv ned projektmålen vid start, se till att samtliga projektintressenter får ta del av dem och tidigt påpeka om någonting inte stämmer eller uppfattas annorlunda.

Well... fortsättning följer...

- DNPL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0